ALL.BG форуми
ALL.BG поща форуми чат стая обяви картички


Форуми » Религия и Мистика » Вяра и религия

Страници: 1 | 2 | 3 | 4 | >> (покажи всички)
minavasht
още рита
****

Регистриран: 10.08.2004
Мнения: 5834
От: Орландо
Десетте заповеди
    #3112823 - 22.11.2013 23:51

Зачекнах темата другаде и се замислих за първи път за десетте божи заповеди.

Притеснява ме последната, където се казва че не трябва да се пожелават роба или робинята на ближния.
Означава ли това че робовладелството се смята за нормално? На доста места в библията също се споменават роби като нещо нормално.

--------------------
Всяка молитва получава отговор.

Понякога отговорът е "Не!"


Екстри: Изпечатай мнението   Напомни ми!   Уведоми модератора  
Hard Rock fan

***

Регистриран: 07.01.2003
Мнения: 33404
Re: Десетте заповеди
    #3112831 - 23.11.2013 00:21 [Re: minavasht]

Не.

Тук просто се казва нищо чуждо (на ближния си) да не пожелаваш.

Робството в онези времена е факт, но различен от представите, които може би имаме. Хората са се продавали сами себе си като роби, поради финансови затруднения и за да се осигурят материално. Библията говори за "слуга, или "свободен" ("господар").
И Бог надали е одобрявал тази практика, но я е допускал. Що се отнася до препоръчаното отношение към робите (пак казвам, не мисли за робството в Щатите, или Европа на по-късен етап, различно е много), виж Второзаконие 15 има и в НЗ споменато...

Прочети и това: "Който открадне човек и го продаде, или ако откраднатият се намери в ръката му, той непременно да се умъртви." Изход 21:16

ПС. Много приятно ме впечатлява подписът ти



Редактирано от Hard Rock fan (23.11.2013 00:31)


Екстри: Изпечатай мнението   Напомни ми!   Уведоми модератора  
звездна

***

Регистриран: 08.04.2007
Мнения: 1918
Re: Десетте заповеди
    #3112864 - 23.11.2013 05:59 [Re: minavasht]

Гледната точка на Библията


Одобрява ли Бог робството?



ЛЮБОВТА към ближния е едно от основните библейски учения. Но тя е напълно противоположна на идеята за потисническо робство. Ето защо някои хора са озадачени от факта, че в Библията се говори за робство.


В древността Бог позволявал на хората от своя народ да притежават роби. (Битие 14:14, 15) Дори по времето на апостолите някои християни имали роби, а други били роби. (Филимон 15, 16) Означава ли това, че Бог одобрява потисническото робство?


Социални структури в противоречие с библейските принципи


Когато започнало записването на Библията, хората вече били установили социални структури и икономически системи, които противоречали на Божиите принципи. Въпреки че някои от действията на хората били осъдени от Моисеевия закон, Бог допускал други, като например робството.


В „Международна стандартна библейска енциклопедия“ се казва следното относно социалната структура на древния Израил: „Целта й била да изгради братство, в което да няма бедни хора, [нито] несправедливо отношение към вдовиците, бездомните или сираците.“ Следователно вместо просто да позволи на вече установена социална и икономическа структура да съществува, Бог дал закони, за да може към робите да се отнасят по състрадателен и милостив начин.

Робството в библейската история


Обърни внимание на следните заповеди, включени в Закона даден посредством Моисей:


Отвличането и продаването на някого се наказвало със смърт. (Изход 21:16) Ако въпреки всички уредби, предназначени да помагат на хората да избегнат бедността, някой израилтянин затънел в дългове, може би поради лоши финансови решения, той имал възможност да се продаде в робство. В някои случаи той дори можел да спечели достатъчно пари, за да откупи свободата си. (Левит 25:47–52)


Това не било като потисническото робство, което от векове наред е разпространено на много места. В Левит 25:39, 40 се казва: „Ако твоят брат, който е близо до тебе, обеднее и е принуден да ти се продаде, не го карай да ти служи като роб. Нека бъде за тебе като наемен работник, като заселник.“ Следователно тази уредба била любеща мярка за най–бедните в Израил.


Според Закона, ако някой човек извършел кражба, но нямал възможност да върне откраднатото, той можел да бъде продаден в робство и така да изплати дълга си. (Изход 22:3) Когато възстановял стойността на откраднатото, той можел да бъде освободен.


Божият закон, даден на израилтяните, не допускал жестоко отношение към робите. Въпреки че господарите можели да дисциплинират робите си, крайностите били забранени. Ако някой убиел роба си, трябвало да бъде наказан. (Изход 21:20) А ако робът бил осакатен или изгубел зъб или око, той трябвало да бъде освободен. (Изход 21:26, 27)


Максималното време, през което израилтяните можели да служат като роби, било шест години. (Изход 21:2) През седмата година те трябвало да бъдат освободени. Законът изисквал на всеки петдесет години да се освобождават всички роби в Израил, независимо колко време са били роби. (Левит 25:40, 41)


Когато освободял роба си, господарят му трябвало да прояви щедрост към него. Във Второзаконие 15:13, 14 се казва: „Когато го освободиш да си върви, не го изпращай с празни ръце. Непременно му дай нещо от своето стадо, от плода на хармана, от плода на лина за маслиново масло или за вино.“


По–късно по времето на Исус и апостолите му робството било нещо обичайно в Римската империя. С разпространяването на християнството със сигурност някои хора, които били роби, и други, които притежавали роби, щели да чуят за добрата новина и да станат християни. Нито Исус Христос, нито апостолите му проповядвали социално освобождение, сякаш се опитвали да променят съществуващата система. Вместо това както робите, така и собствениците на роби били подканени да проявяват любов помежду си като духовни братя. (Колосяни 4:1; 1 Тимотей 6:2)

Краят на робството

Подобно на всички въпроси, свързани с Библията, темата за робството трябва да бъде разглеждана, като се вземат предвид всички обстоятелства. Внимателното изследване на Писанието показва, че Бог не одобрява несправедливото отношение към хората.


Такова изследване също разкрива, че робството сред Божия народ в библейски времена не е като жестокото робство, което си представят мнозина днес. Освен това Библията показва, че в определеното от него време Бог ще ни избави от всички форми на робство. Тогава цялото човечество ще се радва на истинска свобода. (Исаия 65:21, 22)


ДАЛИ НЯКОГА СИ СЕ ПИТАЛ...

Одобрява ли Бог несправедливото отношение към робите? (Левит 25:39, 40)

Как трябвало да се отнасят християните към робите? (Колосяни 4:1)

--------------------
Sola scriptura


Екстри: Изпечатай мнението   Напомни ми!   Уведоми модератора  
Hard Rock fan

***

Регистриран: 07.01.2003
Мнения: 33404
Re: Десетте заповеди
    #3112875 - 23.11.2013 09:09 [Re: minavasht]

Минаващ, ето погледни и това

http://www.jewishencyclopedia.com/articles/13799-slaves-and-slavery

(на спаменето по темата ти, предлагам да не обръщаш внимание )

Редактирано от Hard Rock fan (23.11.2013 09:14)


Екстри: Изпечатай мнението   Напомни ми!   Уведоми модератора  
ElliaМодератор
яхнала метлата
***

Регистриран: 19.07.2004
Мнения: 7722
От: hic et ubique
Re: Десетте заповеди
    #3112883 - 23.11.2013 09:52 [Re: Hard Rock fan]

Този пост е към всички (в частност към marinia ,чиито постове пратих в Коша).Във форум Вяра и Религия се обсъждат теми изключително на религиозна основа,постове с политическо , ксенофобско или спамерско съдържаание се изпращат там където им е мястото !

--------------------
"Contra impudentem stulta est nimia ingenuitas" Syrus


Екстри: Изпечатай мнението   Напомни ми!   Уведоми модератора  
Лунно цвете

***

Регистриран: 14.03.2008
Мнения: 268
Re: Десетте заповеди
    #3112885 - 23.11.2013 10:00 [Re: звездна]

цитат:
"Това не било като потисническото робство, което от векове наред е разпространено на много места. В Левит 25:39, 40 се казва: „Ако твоят брат, който е близо до тебе, обеднее и е принуден да ти се продаде, не го карай да ти служи като роб. Нека бъде за тебе като наемен работник, като заселник.“ Следователно тази уредба била любеща мярка за най–бедните в Израил.


Максималното време, през което израилтяните можели да служат като роби, било шест години. (Изход 21:2) През седмата година те трябвало да бъдат освободени. Законът изисквал на всеки петдесет години да се освобождават всички роби в Израил, независимо колко време са били роби. (Левит 25:40, 41)"



Законът за юбилейната година прилагал ли се е и към робите закупени от съседни народи,заселници ,пришълци?
Левит 25:
44 А колкото до робите и робините, които ще имаш - от народите, които са около вас, от тях да купуваш роби и робини.
45 Още и от децата на пришълците, които са заселници между вас, от тях да купувате и от техните семейства, които са между вас, които те са родили в земята ви; те да ви бъдат притежание.
46 И да ги оставяте в наследство на децата си; те да ги наследяват след вас като притежание; винаги от тях да бъдат вашите роби; но над братята си, израелтяните, да не господствате един над друг жестоко.


Екстри: Изпечатай мнението   Напомни ми!   Уведоми модератора  
ElliaМодератор
яхнала метлата
***

Регистриран: 19.07.2004
Мнения: 7722
От: hic et ubique
Re: Десетте заповеди
    #3112890 - 23.11.2013 10:20 [Re: minavasht]

Трудно е да се каже кога е възникнало робството ,смята се ,че първите роби са се появили през Неолитната революция с появата на земеделието и нуждата от работна ръка ,тоест някъде към 12000-11000 г.пр.н.е.,най ранните доказатества за роби са открити в гробове в Египет ,датирани от 8000 г.пр.н.е .Първи писмени сведения и закони урегулиращи робството има в законника на Хамураби и в глинени таблици преставляващи административен архив ,намерени в Хатушаш (столица на хетската империя)-1800 -1600 г пр.н е.

Това е много преди спускането на Десетте божи заповеди .
След Потопа ,Бог е дал обещание на Ной ,че повече няма да се намесва в делата на хората със сила( във форума им хора ,които могат да ти дадат точния цитат от Стария Завет) .Вероятно в съответствие с това обещание Бог е решил ,че спускайки закони ,не само ще регулира и ще постави в ред обществото на еврейския народ ,но и ще облекчи живота на хората ,всички хора ,включително и най-безправните.

--------------------
"Contra impudentem stulta est nimia ingenuitas" Syrus


Екстри: Изпечатай мнението   Напомни ми!   Уведоми модератора  
Hard Rock fan

***

Регистриран: 07.01.2003
Мнения: 33404
Re: Десетте заповеди
    #3112906 - 23.11.2013 11:21 [Re: Ellia]

Цитат:

След Потопа ,Бог е дал обещание на Ной ,че повече няма да се намесва в делата на хората със сила




Мхм, изглежда нравите са били не просто ужасяващи, но неспасяеми (преди потопа), заради това и се е наложило, но, да - заветът, символизиран от дъгата

"Бог рече още: Ето белегът на завета, който Аз поставям до вечни поколения между Мене и вас и всичко живо, което е с вас: поставям дъгата Си в облака, и тя ще бъде белег на завет между Мене и земята.Когато докарам облак на земята, дъгата ще се яви в облака; и ще спомня завета Си, който е между Мене и вас и всичко живо от всяка твар; и водата няма вече да стане потоп за изтреблението на всяка твар." Битие 9:12-15

Цитат:

Вероятно в съответствие с това обещание Бог е решил ,че спускайки закони ,не само ще регулира и ще постави в ред обществото на еврейския народ ,но и ще облекчи живота на хората ,всички хора ,включително и най-безправните.




Именно. Всъщност, след потопа, отново имаме израждане на нравите и потребност от урегулирането им.

Що се отнася до "робите" - Исус Навин е бил "роб" на Моисей

Робите на Фараон, Саул, Давид и т.н. са техните поданици, чиновници и съветници. Филистимци, сирийци и други са "роби" на Давид, в смисъл - плащат данъци.

Първият продаден в робство, е Йосиф - от братята си.

Агар е робиня, но....

и т.н.

Сетих се и за проклятието на Ной над Хам, което го виждаме сбъдвало се...и до днес.

Редактирано от Hard Rock fan (23.11.2013 11:41)


Екстри: Изпечатай мнението   Напомни ми!   Уведоми модератора  
Hard Rock fan

***

Регистриран: 07.01.2003
Мнения: 33404
Re: Десетте заповеди
    #3112910 - 23.11.2013 11:34 [Re: Ellia]

Ето още няколко момента, в които има препоръчано от Бог, какво да бъде отношението към робите чужденци:

Второзаконие 1:16 И в онова време заръчах на съдиите ви, като казах: Изслушвайте съдебните дела на братята си, и съдете праведно между човека и брата му и чужденеца, който е при него.

Второзаконие 27:19 Проклет, който изкриви съда на пришелеца, на сирачето и на вдовицата. И всичките люде да кажат: Амин!

Второзаконие 12:18 но пред Господа твоя Бог да ги ядеш, на мястото, което Господ твоят Бог избере, ти, синът ти, дъщерята ти, слугата ти, слугинята ти и левитинът, който е отвътре портите ти; и да се веселиш пред Господа твоя Бог във всичко на каквото туриш ръка.
(Тук наравно са поставени левит, син, дъщеря, роб.... )

Второзаконие 23:15 Да не предадеш на господаря му слуга, който е избягал при тебе от господаря си.

което вече споменах - Изход 21:16 Който открадне човек и го продаде, или ако откраднатият се намери в ръката му, той непременно да се умъртви.

1 Тимотей 1:9, 10 законът не се налага за праведния, а за беззаконните и непокорните, за нечестивите и грешните, за неблагоговейните и скверните, за убийците на бащи и убийците на майки, за човекоубийците, за блудниците, мъжеложниците, търгуващите с роби, лъжците, кълнящите се на лъжа, и за всичко друго, що е противно на здравото учение,...

Всъщност, точно поради Божиите разпоредби за отношение между хората, робството, което ни е познато от езичния свят (римляни) не е познато в Израил

На фона на ужасяващите нрави на народите в контакт с Израил (и не само, говорим за античния свят), Бог разпорежда едно съвсем друго (и непознато за нравите на народите) отношение на човек към човека.


Редактирано от Hard Rock fan (23.11.2013 11:43)


Екстри: Изпечатай мнението   Напомни ми!   Уведоми модератора  
BMRO
Старо куче от Хунзия
****

Регистриран: 01.03.2011
Мнения: 2123
От: FYROM
Re: Десетте заповеди
    #3132079 - 03.02.2014 00:00 [Re: minavasht]

Цитат:

Зачекнах темата другаде и се замислих за първи път за десетте божи заповеди.

Притеснява ме последната, където се казва че не трябва да се пожелават роба или робинята на ближния.
Означава ли това че робовладелството се смята за нормално? На доста места в библията също се споменават роби като нещо нормално.



Отговорът се намира в Евангелието.
Вярата в Христа, ни прави всички Божии чеда. Всички сме равни, дори и с робите.

Галатяни, глава 3, стихове 26 - 29
26 Защото всички сте Божии чада чрез вяра в Исуса Христа.
27 Понеже всички вие, които сте се кръстили в Христа, с Христа сте се облекли.
28 Няма вече юдеин, нито грък, няма роб, нито свободен, няма мъжки пол, ни женски; защото вие всички сте едно в Христа Исуса.
29 И ако сте Христови, то сте Авраамово потомство, наследници по обещание.


--------------------
“…и ние сме хора и искаме да живеем чо-
вешки, да бъдем свободни, с пълна свобода в
земята ни - там дето живее българинът: в България, Тракия
и Македония…
Васил Левски, в. “Свобода”, 1871 г.


Екстри: Изпечатай мнението   Напомни ми!   Уведоми модератора  
Страници: 1 | 2 | 3 | 4 | >> (покажи всички)



Допълнителна информация
0 регистрирани и 4 анонимни потребители в момента разглеждат този форум.

Модератор:  Ellia, libra 

Изпечатай темата

Възможности в този форум:
Не можете да добавяте нови теми
Не можете да отговаряте на мненията
HTML - забранен
Псевдо-HTML - разрешен

Рейтинг:
Брой показвания: 11727

Мнението ти за темата:

Прехвърли се в



ALL.BG не носи отговорност за съдържанието на мненията, публикувани във форумите.

НАЧАЛОРЕКЛАМАВРЪЗКА С НАСКОНТАКТИЗА НАС

©1999-2015 ALL.BG Всички права запазени!

Generated in 0.025 seconds in which 0.003 seconds were spent on a total of 14 queries. Zlib compression enabled.