ALL.BG форуми
ALL.BG поща форуми чат стая обяви картички


Форуми » Образование и Наука » Философия

Страници: 1
Живец



Регистриран: 06.02.2016
Мнения: 97
Хераклит от Ефес, фрагментите
    #3339979 - 21.02.2016 18:05

(мой превод през английски, по John Burnet, 1 - 137)

1. Макар тази Дума да е извечно истинна, то - когато за пръв път я чуят - хората са точно толкова неспособни да я разберат, колкото преди въобще да са я чували. Та въпреки че всички неща прехождат в съответствие с тази Дума, то в думите и делата си хората - опитвайки се да разпределят според природата всяко нещо и да изтъкнат същността му - изглеждат така, сякаш досега, както вече казах, са нямали никакъв опит. А други пък изобщо не съзнават какво вършат и все едно че току-що са се събудили след някакъв безпаметен сън.
2. Ако и да трябва да следваме общото, повечето живеят както ако притежаваха своя собствена мъдрост. И при все че мъдростта е изобщо, то повечето живеят както ако притежаваха своя собствена мъдрост.
3. Слънцето е с размер на човешка стъпка.
4. Говедата са щастливи, когато намерят за ядене горчив фий.
5. Безполезно се очистват с жертвоприношения - и точно толкова, колкото нагазилият в калта измива с кал краката си. Молят се на тези изображения, обръщат се към човешки черупки, без да познават природата на боговете и героите.
6. Ново слънце всеки ден.
7. Ако всички неща се превърнеха в дим, щяха да бъдат различими само с ноздрите.
8. Помага това, което се противопоставя.
9. Магаретата биха предпочели метличината пред златото.
10. Двойките са неща цялостни и нецялостни, полузаедно и полуразделно, в съгласие и несъгласие. Единичното се състои от всичко, а всичкото произхожда от едно.
11. Говедото се отвежда на паша с удари.
12. Не можеш да стъпиш два пъти в една и съща река - и все приижда към теб вода прясна.
13. В тинята наслаждението е по-голямо, отколкото в бистра река.
14. Нощни скитници, магьосници, жреци на Бакхус и жрици на виното, продавачи на мистерии подмамиха хората.
15. Ако не провеждаха шествие в името на Дионис и не пееха позорния си фалически химн, щяха да се държат още по-безсрамно. Ала Хадес е същият като Дионис, в чиято чест подивяват и тачат празника на виното.
16. Как можеш да се скриеш от онова, което никога не се разкрива?
17. Повечето не обръщат внимание на самите неща, с които се запознават, нито ги забелязват при учене, въпреки че (на общо основание) смятат, че го правят.
18. Ако не очакваш (да се случи) неочакваното, няма как тъкмо да пристигнеш при такова, тъй като не те води никакъв друг път (на сбъдновение) към него.
19. Нито знаят как да слушат, нито как да говорят.
20. Още от рождение се впускат да живеят и срещнат ориста си, т. е. - в последна сметка - своята смърт, и оставят след себе си потомци, които на свой ред са обречени на същото.
21. Всичко, което будни виждаме, е едно мъртвило, също както всичко, което виждаме в просъница, е просто сън.
22. Тези, които търсят злато, изравят много пръст, за да намерят малко от това, което търсят.
23. Ако не бяха заобиколени от всички тези неща, хората нямаше как да предполагат, че би могло да съществува истина.
24. И боговете, и хората почитат онези, които са паднали в битка.
25. Великата награда изисква велика съдба.
26. Човек е мимолетна светлинка в безкрайна нощ.
27. При собствената му смърт човек го очакват неща, които преди това нито би могъл да види, нито да си представи.
28. Най-изтъкваните люде най-често са празна работа; а и рано или късно изобретателите на лъжи и лъжесвидетелства биват изобличавани.
29. Превъзхождащите останалите избират над всички други неща едно-единствено, а именно: безсмъртна слава сред простосмъртните; докато обикновените не прескачат отвъд скотското засищане.
30. Този свят, за всички ни един и същ, е ни от богове и ни от хора сътворен; и винаги е бил, и е, и все ще бъде той не друго, ала огън вечен, що се лумва в мерила и що по мерила оттегля се.
31. Превръщение на огъня е преди всичко морето; ала наполовина морето е земя, а наполовина - вихър.
32. Премъдрото е едно-единствено - и нито му подхожда, нито не му подхожда да бъде звано с името Зевс.
33. Да се следва волята на един е също закон.
34. Глупците са като глухи - ако въобще чуват нещо; и тъкмо за тях се отнася упрекът, че телом са тук, а духом ги няма.
35. Действително, че любомъдрите изпитват необходимост да питат за твърде много неща.
36. В унищожението си душите стават на вода, а водата - на земя; но от земя се ражда водата и от вода - душата.
37. Свинята се валя в кал, кокошката се рови в смет.
38. Талес бил първият, който изучавал астрономия, предсказвал слънчевите затъмнения и определил зимното и лятното слънцестоене.
39. В Приена живял Биант, син Тевтамов, най-велик от останалите (мъдреци).
40. Самото изучаване не води до разбиране, ала точно инакво ще да са внушавали Хезиод и Питагор, а също Ксенофан и Хекатей.
41. Мъдростта се заключава в едно: а именно, щото да би разбирал намерението, което чрез всичко извежда всичко.
42. Омир да бъде изхвърлен и нашибан с пръчка, Архилох също!
43. Надменността се нуждае от погасяване много повече, отколкото подпалена къща.
44. Хората трябва да се борят за своя закон както за стените на своя град.
45. Коренът на душата е толкова надълбоко, че не ще достигнеш у себе си предел по никоя от възможните посоки.
46. Самонадеяността е форма на епилепсия, а зрението - лъжлива сетивност.
47. Нека не гадаем наслуки за най-великите неща.
48. Лъкът се именува и лакът, завой, извивка, коляно, издънка при лъкатушенето на живота, бидейки натегнат към смъртта.
49. За мен един се равнява на десет хиляди, стига да е най-добрият... Сме и не сме, стъпваме и не стъпваме в една и съща река.
50. Мъдро е да се вслушаш - не в мен, а в моята Дума - и да признаеш, че всичко е едно.
51. Хората не схващат как противоречивото бива в съгласие със себе си, съзвучието на обтежението: както при лъка и лирата.
52. Вечността е стратегията на играещо дете, царствена сила има у детето.
53. Войната е баща на всичко, и царят на всичко - въздига някои до богове, други оставя хора, някои поробва, други освобождава.
54. Невидимата хармония е по-убедителна от видимата.
55. Нещата, които могат да бъдат видени, чути и узнати са това, което най-високо ценя.
56. Хората се мамят в себе си при познанието си върху очевидното; и се затруднил до смърт (умислил се, подхлъзнал се, паднал и си ударил главата) слепият Омир, най-мъдрият от гърците: озадачили го (по оракулското предупреждение от Делфи) пощещи се (поради липса на слука) едни (простовати, но глумливи) рибарски момчета от Иос, дето му отговорили (за улова), че изхвърлили каквото видели и хванали и че взели със себе си само онова (въшките), що все още не били видели и хванали.
57. Мнозина смятат Хезиод за мъдър учител, а той даже не угаждал природата на деня и нощта: че по същество са едно.
58. Лекарите режат, обгарят, пробождат и мъчат болните и изискват после плата, която не заслужават да получат (понеже спадат към същата природа, към която и болестта).
59. При тепавичарския винт правият и витият път са едно и също.
60. Пътят нагоре и пътят надолу са едно и също (при винта).
61. Морската вода е и чиста, и нечиста: рибите я пият и е подходяща и живителна за тях, но за хората е негодна и дори вредна.
62. Безсмъртните са смъртни, а смъртните - безсмъртни - едните живеят смъртта на другите и умират техния живот.
63. В нечие присъствие те се надигат и се превръщат в бдителни опекуни и на живи, и на мъртви.
64. Мълнията направлява курса на всички неща.
65. Горнението е едновременно недостиг и излишество.
66. В своето разпространение огънят осъжда и преоценя всичко.
67. Божеството е нощта и денят, зимата и лятото, войната и мирът, глад и ситост: приема различни форми, както огънят, и добива разни оттенъци, именувайки се според отблясъка.
68. Мистериите, със своите срамни ритуали, са лекове срещу страховита природа и съхраняват душите от ужасии, с които човешкото потомство изобилства.
69. Следва да приемем два вида приношения: едните действително подобават на изцяло пречистени люде, който могат да бъдат преброени на пръстите на двете ръце; а другите са просто физически.
70. Човешките мнения са детски играчки.
71. Мислете също и за онзи, който забравя накъде води пътят.
72. Чуждо им е същото това, в което са потопени; и им звучат странно по същество всички онези неща, с които в своето ежедневие се сблъскват.
73. Не би трябвало да постъпваме и говорим като че насън.
74. Не би трябвало да се държим като деца, които учат от своите родители.
75. Спящите си сътрудничат.
76. Изгаряйки, земята става вода, водата - въздух, въздухът - огън; и обратно.
77. В наслаждение прогизват и се сподавят душите: ние живеем тяхната смърт, а те - нашата.
78. По пътя си хората не срещат мъдрост - срещат мъдрост боговете.
79. Божеството зове възрастния пеленаче, както възрастният зове дете детето.
80. Нека знаем, че войната е всеобща, съперничеството - справедливост, чрез която всичко живее и погива.
81. Науките поне нямат за цел да заблуждават; ала точно такова е предназначението на ораторските принципи: реториката е принцесата на лъжите.
82. Сравнена с човека, и най-красивата маймуна би изглеждала грозна.
83. Пред лицето на божеството и най-мъдрият човек би изглеждал като маймуна.
84. Промяната отморява - изтощително е, щото да продължаваш да се трудиш отново и отново върху все едни и същи неща.
85. Трудно е да се бориш срещу нечия страст - доколкото в полза на своята жажда човек отдава самата си душа.
86. Поради скепсис божественото не бива разпознавано от хората.
87. Глупакът се суети при всяка дума.
88. Живо и мъртво се сплитат у нас, будно и сънно, младо и старо - и зачеват едно в друго.
89. Трезвият свят е общ, сънният - собствен.
90. Всичко се обменя в огън и огънят се обменя във всичко, и тъй както изделията - за злато, а златото - за изделия.
91. Всичко се разделя и събира едновременно; и не можеш да стъпиш два пъти в една и съща река.
92. За след хиляди години устните мълвят, изпускат от сибилата зловония и все безрадостни неща, и некрасиви, небожествени - от своя бог.
93. Богът, чийто оракул е делфийският, нито разкрива, нито скрива значенията, но ги предава чрез знаци.
94. Слънцето не ще престъпи своята мяра - че иначе ериниите, прислужниците на законността, ще го пратят на наказание.
95. Най-добре би било човек да умее да скрива незнанието си.
96. На труповете им приляга да бъдат изхвърляни, а не - опявани.
97. Кучетата лаят всеки, когото не познават.
98. В царството на Хадес душите възприемат чрез обоняние.
99. Звездите не биха били достатъчно без слънцето.
100. Слънцето отговаря за сезоните и часовете.
101. Потопих се в себе си... Зрението свидетелства по-точно от слуха.
102. За божественото всичко е прекрасно, добро и правилно, но при хората някои неща са правилни, а други - грешни.
103. Началото и краят на окръжността съвпадат.
104. Що за схващания и разбирания имат? Вярват на поетите и приемат общественото мнение за свой учител, без да съобразяват, че мнозина не струват и че малцина са стойностните.
105. Омир бил и астролог.
106. Хезиод различава добри и лоши дни и не разбира, че всеки един ден е като всеки друг ден.
107. Очите и ушите биха били лоши свидетели у хора, които не разбират езика им.
108. От онези, чиито беседи съм слушал, ни един не достига до разбиране, че мъдростта е отделно от всичко останало.
109. По-добре би било да скриваш незнанието си, отколкото да го разкриваш.
110. Не е добре за хората да получават всичко, което искат.
111. Болестта е това, което прави здравето хубаво и приятно; гладът - ситостта; умората - почивката.
112. Да се владееш е висшата добродетел; а мъдрост би било да говориш истина и да действаш съзнателно според природата.
113. Мисловната способност е обща.
114. Онези, които разбират какво говорят, се придържат в речта си към общото, както полисът - към своите закони, и дори по-силно: понеже всички човешки закони се хранят от един божествен: който дотолкова господства, доколкото повелява; и е необходим и достатъчен за всичко съществуващо.
115. В душата класи своя собствена Дума.
116. Всеки притежава способност да опознае и овладее себе си.
117. Пияният мъж наподобява голобрад юноша: препъва се, не преценява къде стъпва, душата му е прогизнала.
118. Превъзходна и проницателна е сухата душа.
119. Характерът е съдба.
120. Голямата и Малката мечка се открояват при свечеряване и избледняват при зазоряване; и им противостои, отвъд границата на деня и нощта, Зевс, богът на чистото небе.
121. Би било добре, щото ефеските мъже току вземат, че се обесят и оставят на голобради юноши своя град; понеже изгониха Хермодор, най-добрия си, заявявайки: "Не щем по-добър от нас; а има ли някъде такъв, то нека си стои там: другаде, и сред други."
122. Стадо.
123. Природата обича да се крие.
124. В чист вид вселената не представлява нещо повече от безцелно струпана купчина отпадъци.
125. Сместа от вода и масло се разделя, ако не се раздвижва... Може би сте толкова устойчиво заможни, о, мъже от Ефес, за да бъде явна порочността ви!
126. Студените неща предполагат топли, топлите - студени; мокрите - сухи, сухите - мокри... Числото се обединява в звездата и разединява в съзвездието... Едно се развива по един начин, друго - по друг: според това, което на всяко от тях предстои.
127. "Ако са богове, защо ги оплаквате? Ако ще ги оплаквате, не следва да гледате на тях като на богове." (Към египтяните.)
128. Елините се молят на глухи статуи на богове; или - ако ли не са глухи - са безучастни (все същото).
129. Питагор, син Мнесархов, проучвал чужди учения, извличал главното и сглобявал свое знание: многознайство, едно порочно занимание.
130. Не е издържано да осмиваш дотам, че самият ти да ставаш смешен.
131. Самонадеяността се изолира за надеждата.
132. Честолюбието покварява и хората, и боговете.
133. Негодникът е противник на правдивото.
134. За образования просветата е като второ слънце.
135. Добрите дела са най-устойчивият път към славата.
136. Душите на падналите в битка воини са по-чисти от онези на покосените от болест.
137. По извънредно решение на съдбата.

Край

Допълнително използвана литература:
- "Ancilla to the Pre-Socratic Philosophers", Kathleen Freeman.
- "Heraclitus, the Complete Fragments", William Harris.





Екстри: Изпечатай мнението   Напомни ми!   Уведоми модератора  
Страници: 1



Допълнителна информация
0 регистрирани и 1 анонимни потребители в момента разглеждат този форум.

Модератор:  Мишо, Дон Кихот 

Изпечатай темата

Възможности в този форум:
Не можете да добавяте нови теми
Не можете да отговаряте на мненията
HTML - забранен
Псевдо-HTML - разрешен

Рейтинг:
Брой показвания: 2298

Мнението ти за темата:

Прехвърли се в



ALL.BG не носи отговорност за съдържанието на мненията, публикувани във форумите.

НАЧАЛОРЕКЛАМАВРЪЗКА С НАСКОНТАКТИЗА НАС

©1999-2015 ALL.BG Всички права запазени!

Generated in 0.017 seconds in which 0.002 seconds were spent on a total of 12 queries. Zlib compression enabled.