ALL.BG форуми
ALL.BG поща форуми чат стая обяви картички


Форуми » Образование и Наука » Философия

Страници: 1
Живец



Регистриран: 06.02.2016
Мнения: 97
Казана дума
    #3341450 - 28.02.2016 20:10

Любомъдрието е един из корен светоглед и ето защо чуждо любомъдрие е невъзможно. Както историографията се отнася към т. нар. история, то по същия начин философията (т. нар. история на философията) се отнася към любомъдрието. Т. е. "ти" говориш за научна хуманитаристика, една конвенционална хуманитаристика. Проблемът обаче е там, че хуманитаристиката, задълбочената, въстава тъкмо срещу конвенционалното, прибягвайки до догматични реалии от рода на "човешко битие". Важното тук е да стане ясно защо злите герои често очароват. Та злото (ако е достатъчно) у един герой неутрализира моралната окраска на героизма на този герой, за да лъсне (щом е налично) пленителното. Ако ли пък героят, в значение на протагонист, е завършен злодей, злото не би било в оспорващо отношение към протагонизма, доколкото злодеят е (би бил, с присъщото му зло) положен тъкмо като протагонист, положително, нежели като антагонист. И ето как злодейството не би затъмнило едно отнапред обладавано обаяние (силно присъствие). Или, както пише относно Чезаре Борджия Грегоровиус, "мъжествеността и енергичността, с които се отличават постъпките му, макар и ужасни, извикват понякога възхищение заради силата" (цитирам по Роберто Джервазо, "Борджиите", превод Б. Христов). Мигар може да бъде убедителен един филм или книга за политиката на италианския ренесанс, ако Чезаре Борджия е представен като антагонист! (И затова хуманитаристите избягват да обговарят политиката на италианския ренесанс и подчертават антуража, изкуството.) Правдиво ли би било да се говори за някаква политика, провеждана от Третия райх? Политиката не е нечие постъпление, тя се състои от замесени до цялост постъпления. И ето с какво наум се обозначават на английски mathematics, physics, politics и пр. - множествените числа на "дисциплините". Политиката на италианския ренесанс е едно точно такова островно множество; докато Третият райх допълва антагонистически до цялост една вече световна политика. Логос над Рупора ли? Догматика. Свръх логоса не може да има компетентност. Месианство. Или едно механично заяждане по реципрочност... Ами Клагес (проникновеният автор на квалификацията "логоцентризъм")? Ами дори Кант. Великият Кант, към когото всички доктрини се стичат и от когото всички доктрини изтичат! Хегел не разбира Хераклит, Хайдегер - Ницше. Хераклит и Ницше - те са алфата и омегата на любомъдрието. Ала аз съм рупорът в лоното на живеца. Та лингвистиката се движи планарно, оперира пред поглед, шири се конвенционално и научно, математико-реалистически, нежели изот дълбочина изотсам (с-мисъл). Ами късният Витгенщайн срещу ранния, т. е. срещу себе си, гения, пионера на лингвистичната философия? Догматиката срещу любомъдрието - това не е сблъсък на идеологии, идеознания, а крушение на баш "идеознанието" о идейното знание, разбиване на Човека о нечовека. (Някой одеве бе отправил граматическа забележка; аз отправям стилистическа. Стил се изработва с писане, да, много, много писане в крамола със себе си. Но това - между другото.) Философията като наукознание ли? "Наукознание" звучи, хм, като идеознание с изпадали зъби. Философията обаче като наукоучение (крачка назад към Фихте), доколкото - все в руслото на софистическата спекула - Карнап (пред очите на Гадамер, представяте ли си!) се мъчи да протежира метод. Не. Но пък: философията като любомъдрие. Или както троснато заключава ни в клин, ни в ръкав Исак Паси: че Киркегор не може да бъде оборен, но че все пак светът бил устроен по Хегел. Светуването като устройство. За да си имаме фундамент за устройване и упокой. Едно твърде човешко изискване, чиято настоятелност се държи тъкмо о факта, че не аз, нечовекът, администрирам форума, към който смислям. "Zu Bett. Heftigster Anfall. Ich verachte das Leben. F. N." (Нем., 25 август 1882, Tautenburg, Ницше към Лу Саломе: "В леглото. Убийствен пристъп. Презирам живота. Ф. Н." Мой превод.) Надпис, който поставям под портрета на художника Алтобело Мелоне от 1513-та г., изобразен е Чезаре Борджия. Но "някой трябва да бди", пише Франц Кафка. Предавам се на равна нога с останалите (предпочитайки пред твърде човешкото човещинката: в съгласуване със стила на досегашното ми житие). Без зъби. Шепа зъби. А косите - дим. Топят смола асфалтови работници. Очите - живи въглени. Ръцете - дървеса. И клещи. Скална пара е душата. Небеса! Сърца-стопилки. Видове сърца: - сърцата къс стомана; - и парчета лед; - на топки лой; - от камък... Дар да ми е! Разпокитен в еволвента посред дерайлирали съзвездия.

Екстри: Изпечатай мнението   Напомни ми!   Уведоми модератора  
Tanya.

***

Регистриран: 19.10.2008
Мнения: 16073
Re: Казана дума
    #3341455 - 28.02.2016 20:32 [Re: Живец]

"Дума дупка не прави...
но събаря хорски дувари.
Дума жестока....хвърля пожар.
Дума красива...по-силна от цяр.
Думи не-казани...само тежат.
Думи показани..силно важат!"

копнато нейде от нета


Екстри: Изпечатай мнението   Напомни ми!   Уведоми модератора  
Живец



Регистриран: 06.02.2016
Мнения: 97
Re: Казана дума
    #3341618 - 29.02.2016 20:48 [Re: Tanya.]



Екстри: Изпечатай мнението   Напомни ми!   Уведоми модератора  
Страници: 1



Допълнителна информация
0 регистрирани и 1 анонимни потребители в момента разглеждат този форум.

Модератор:  Мишо, Дон Кихот 

Изпечатай темата

Възможности в този форум:
Не можете да добавяте нови теми
Не можете да отговаряте на мненията
HTML - забранен
Псевдо-HTML - разрешен

Рейтинг:
Брой показвания: 1259

Мнението ти за темата:

Прехвърли се в



ALL.BG не носи отговорност за съдържанието на мненията, публикувани във форумите.

НАЧАЛОРЕКЛАМАВРЪЗКА С НАСКОНТАКТИЗА НАС

©1999-2015 ALL.BG Всички права запазени!

Generated in 0.014 seconds in which 0.007 seconds were spent on a total of 13 queries. Zlib compression enabled.